
Синтез на критериите на матриархалното общество:
Икономически критерии: общество със силно развито аграрно стопанство, земите и сградите са собственост на кланове, никога на отделни личности; жените имат властта да разполагат с хранителните източници; налице е постоянното разпределение на богатството посредством размяна на житейски блага: реципрочно общество.
Социални критерии: матриархални кланове; бракове между два клана; бракове „на посещение” , с гарантирана сексуална свобода и на двата пола; социално бащинство – хоризонтално общество, без йерархия, по роднинство.
Политически критерии: принцип на съгласие в клана, на селищно и регионално ниво; делегираните са носители на информация, лишени от властта да решават, липса на класи и структури на власт – общество на разбирателство.
Културни критерии: конкретна убеденост в прераждането на клана; култ към прародителите; култ към майката Земя и Богинята на Космоса; обожествяване на света като цяло; липса на дуалистична визия и на моралната концепция; всичко в живота принадлежи на същата символична система – свещени общества.
В петте или шестте хиляди години на патриархална епоха по-голяма част от матриархалните общества са били заличени от войни, завоевания, колонизации, евангелизации, както от модерната индустриализация и от унищожението на природата, поради навлизането на технологиите. Изненадващо е, следователно, че някои народи и етноси са успели да се съпротивят на това хилядолетно подтисничество, и да запазят античният, матриархален ред в културата си. Всъщност за да оцелеят, се е наложило тези групи да се изтеглят от неподходящите зони, които за господстващите общества били загубили каквато и да е икономическа важност. За съжаление, днес, вследствие на растящата индустриализация, умножаването на пътищата и интензификацията на въздушния транспорт, нещата се променят до степен, че почти не са останали места, където тези групи да се скрият.
Обичайните зони за укритие са представени на първо място от планините, разположени във всички кътчета на света към, които се добавят пустините, големите гори, островите. Ще цитирам някои:
Острови: На остров Суматра в Индонезия, съществува още матриархалното общество на Минангкабау, с три милионен народ. На миниатюрните коралови острови на Сан Блас, срещу бреговете на Панама в Централна Америка, живеят индианците Куна, матриархално общество. На островите на Меланезия, в Пацифика, живее народа Тробриандер, също матриархален.
Пустини: В пустинята Сахара, номадите Имазиген, познати като „туарег” са оцеляли в екстремните условия като матриархален народ от скотовъди.
Гори: матриархалните племена в Америка потърсили убежище от конкуистаторите в големите гори, където са успели да оцелеят. Такива са и Аруак, разпилени по малко, навсякъде в горите. В огромните гори на Централна Африка живеят до днес многобройни матриархални племена, първенци между, които – Бемба и Луапула.

Особено многобройни са матриархалните общества разпилени в планинските зони:
Класически пример са матриархатите на Каси и Гаро, в планините Каси в Бенгал и в ориенталската част на Индия, както и малки етноси в Хималаите, Ладак, Бутан, Непал и Тибет. В безкрайните планински вериги на Азия се откриват още типични матриархални народи като Мосуо в Китай и още някои, които съществуваха до неотдавна, като Накси.
Планините в Северна Африка, предложили убежище на древната матриархална група овцевъдите. И в Сахара, предимно планините (като Ахагар, Алр Тасили-н-Ажер, Адрар) са тези, които предлагат убежище на така наречените „туарег”. Спирам дотук, въпреки, че има още многобройни примери.
Източник: Heide Gottner-Abendroth
Именно за едно от тибетските племена, за които говори Heide Gottner-Abendroth, бих искала да добавя някои интересни детайли:
Освен обичайните атрибути на матриархата, жената там се жени за избраника си и с него приема всичките му братя. Те са длъжни да работят за благоденствието на семейството и да приемат всички нейни желания, включително избора й на сексуален партньор. Тоест, ако тя желае би могла да осъществява сексуални контакти със всички „прикрепени” съпрузи, както и с никого от тях…Би могла да игнорира основният съпруг и за сметка на това да избере друг или други от братята. Те, от своя страна са нейни завинаги и нямат право на други сексуални контакти или брак. (Ехххх...)*
* бел. авт.
Освен обичайните атрибути на матриархата, жената там се жени за избраника си и с него приема всичките му братя. Те са длъжни да работят за благоденствието на семейството и да приемат всички нейни желания, включително избора й на сексуален партньор. Тоест, ако тя желае би могла да осъществява сексуални контакти със всички „прикрепени” съпрузи, както и с никого от тях…Би могла да игнорира основният съпруг и за сметка на това да избере друг или други от братята. Те, от своя страна са нейни завинаги и нямат право на други сексуални контакти или брак. (Ехххх...)*
* бел. авт.
Няма коментари:
Публикуване на коментар